1.“AYNALAMA (Mirror)” KOMUTUYLA KOPYALAMA Bir defada çok sayıda parça üretmek ve maliyeti azaltmak için kalıp çekirdekleri kopyalanarak çoğaltılırlar. Yan maçası olmayan kalıp çekirdekleri aynalama (simetri alma) yöntemiyle her iki yönde rahatlıkla çoğaltılabilir. Dört tarafta yan maçası olan kalıp çekirdekleri çoğaltılamaz. Bir veya iki tarafta yan maçası olan kalıp çekirdekleri tek taraflı çoğaltılırlar. Kalıp çekirdeklerini çoğaltmak için aşağıdaki işlem sırası takip edilir: 1.Aç (Open) komutuyla çoğaltılacak kalıp çekirdeği ekrana getirilir (Şekil 1). 2.Aynalama komut düğmesine tıklanır ve aynı isimde özellik yöneticisi ekrana yerleşir (Şekil 2). Özellik yöneticisinde aşağıdaki işlemler yapılır: Şekil 1:Kalıp çekirdeği Şekil 2:Aynalama özellik yöneticisi ♦ Aynalama (simetri) düzlemi için parçanın sol yan yüzeyi seçilir. Seçilen bu yüzeyin ismi, özellik yöneticisindeki Aynalama Yüzü/Düzlemi (Mirror Face/Plane) bölümünde görüntülenir. ♦ Kalıp çekirdek gövdesinin tamamı kullanılacağı için Aynalanacak Gövdeler (Bodies to Mirror) bölümündeki boşluğa tıklanır ve kalıp çekirdeği seçilir. Parçanın tamamının simetriği alınır. Bir ön izleme meydana gelir. ♦ Seçenekler bölümündeki Katıları birleştir (Merge Solids) onay kutusu işaretlenirse simetriği alınan objeler işlemden sonra birleştirilir ve tek obje haline getirilir. Tam önizleme seçeneği seçilirse işlemi bitirmeden sonucun nasıl olacağı görülür. ♦ Tamam (OK) düğmesine tıklanarak işlem sonuçlandırılır (Şekil 3). Şekil 3:Simetriği alınmış kalıp çekirdeği Şekil 4:Çoğaltılmış çekirdeklerNot: Kalıp çekirdeği aynı yöntemle her yöne istenildiği kadar çoğaltılır (Şekil 4). Diğer kalıp çekirdeği de aynı yöntemle çoğaltılır. Not:Hemen şunu hatırlatalım çekme payı, koniklik payı, işleme payı, yolluk gibi ölçü ilaveleri iş parçasına önceden yapılmalıdır.2. “GÖVDELERİ TAŞI/KOPYALA” KOMUTUYLA KOPYALAMA Yan maçası olmayan kalıp çekirdekleri, Gövdeyi Taşı/Kopyala (Move/Copy Bodies) komutuyla aralarında boşluk olmayacak şekilde x ve y eksenleri yönlerinde taşınarak kopyalanırlar. Bunu gerçekleştirmek için aşağıdaki işlem sırası takip edilir: 1. Kalıp çekirdeği ekrana getirilir (Şekil 5). Şekil 5:Kalıp çekirdeği Şekil 6:Özellik yöneticisi2. Gövdeleri Taşıma/Kopyalama (Move/Copy Bodies) komutu çalıştırılır. Ekranın sol tarafına Gövdeyi Taşı/Kopyala özellik yöneticisi yerleşir (Şekil 6). ♦ Taşınacak/Kopyalanacak Gövdeler bölümünde: > Boşluğa tıklanır ve kalıp çekirdeği seçilir ve ismi boşlukta görüntülenir. > Kopyala (Copy) onay kutusu işaretlenir. > Kopya Sayısı (Number of Copies)kısmına kendisinden başka kopya sayısı girilir. Biz 3 sayısını girdik. ♦ Sürükle (Translate) bölümünde: > Sürükleme Referansı (Translation Reference) kısmındaki boşluğa tıklanır ve kopyalama referans noktası için obje üzerinden sol alt köşe noktası seçilir. Köşenin ismi boşlukta görüntülenir (Şekil 7). Şekil 7:Referans noktası Şekil 8:Kopyalanmış kalıp çekirdekleri> Sürükleme Referansı (Translation Reference) kısmındaki boşluğa tıklanır ve kopyalama noktası için obje üzerinde aynı hizadaki sağ alt köşe seçilir. Köşenin ismi boşlukta görüntülenir. Bir ön izleme meydana gelir. ♦ Tamam (OK) düğmesine tıklanarak işlem tamamlanır (Şekil 8).
3. KOPYALANMIŞ GÖVDELERİ “BİRLEŞTİRME (Combine)” Kopyalanmış kalıp çekirdeklerini birleştirerek tek parça haline getirmek için Birleştir (Combine) komutu kullanılır ve aşağıdaki işlem sırası takip edilir. 1. Ekle Menü ►Unsurlar►Birleştir yoluyla komuta ulaşılır ve çalıştırılır. Ekrana Birleştir1 isimli özellik yöneticisi yerleşir (Şekil 9). 2. İşlem Tipi bölümünden Ekle seçeneği seçilir. 3. Birleştirilecek Gövdeler bölümündeki boşluğa tıklanır ve kalıp gövdeleri sırayla seçilir.
Şekil 9:Özellik yöneticisi Şekil 10:Birleştirilmiş kalıp gövdeleri 3. Tamam (OK)düğmesine tıklanarak işlem tamamlanır (Şekil 10). Aynı yöntemle diğer yönde de kopyalama yapılıp birleştirilebilir.4. YAN MAÇASI OLAN KALIP ÇEKİRDEKLERİNİN KOPYALANMASI Yan maçası olan kalıp çekirdekleri, yukarıda anlatılan metotlardan biriyle maça kısımları dışarıda kalacak şekilde tek yönde kopyalanırlar ve birleştirilirler. 1. Aynalama (Mirror) yönteminde objeler otomatik şekilde kopyalanarak birleştirilirler. 2.Gövdeyi Taşı/Kopyala (Move/Copy Bodies) komutuyla çoğaltılırlar. Birleştir (Combine) komutu kullanılarak birleştirilirler.