/
/
/
DOĞRUSAL MOTOR (Linear Motor)
DOĞRUSAL MOTOR (Linear Motor)
  1.TANITIM
  Mekanik sistemlerdeki parçalara gerçek hayattaki gibi hızı ayarlanmış doğrusal hareket vermek için Motor  komutunun Lineer Motor (Linear Motor)  seçeneği kullanılır. Aynı anda tek bir parçaya hareket verilebilir. Parçalara bağımsız hareket verilmesi için Unsur Tasarım Ağacı’ ndaki Montaj Bağıntısı (Mates)  başlığı altında bulunan bağıntılar üzerine sağ tuş yapılıp Sil (Delete) komutuyla silinmelidir (Şekil 1). Şekil 2’ de animasyon komutlarından Motor komut düğmesi görülmektedir. Motor komutunun en büyük özelliği hareketin  hızının ayarlanmasıdır.

 
          Şekil 1:Montaj bağıntısı                             Şekil 2:”Motor” komut düğmesi

  2.PARÇAYA KADAR DOĞRUSAL HAREKET VERME
  Montajı meydana getiren sabit olmayan bir parçayı sabit olan parçaya kadar doğrusal hareket vermek için aşağıdaki işlem sırası takip edilir:
  1. Önce montaj dosyası oluşturulur ve parçalar hizalama kurallarına uyularak yerleştirilir. Hareketli parça Bileşeni Taşı  komutuyla seçilen eksen hizasında ölçülü veya ölçüsüz taşınır (Şekil 3). Örneğimizde kapak gövdeye kadar hareket edip yerine yerleşecektir.

 
                   Şekil 3:Parçalar                                     Şekil 4:”Motor” özellik yöneticisi                      

  2. Animasyon komut düğmesinden Motor (Motor)  düğmesine tıklanır ve aynı isimde özellik yöneticisi ekranın sol tarafına yerleşir (Şekil 4).
  3. Motor isimli özellik yöneticisinde aşağıdaki düzenlemeler yapılır:
    ♦ Motor Tipi
(Motor Type)  bölümünden  Linear Motor  düğmesine tıklanır.
    
♦ Bileşen / Yön (Component / Direction) bölümünde:
       > Motor Konumu  boşluğuna tıklanır ve hareket verilecek parçanın sağ tarafındaki yüzeyine tıklanır. Yüzeyde hareket yönünü gösteren kırmızı renkli bir ok meydana gelir (Şekil 5). Gerekirse Yönü Ters Çevir  düğmesine tıklanır ve yönü değiştirilir.

 
              Şekil 5:Hareket yönü                       Şekil 6:Animasyon sonucu

       > Hareketin Biteceği Bileşen  kısmındaki boşluğa tıklanır Yatak Gövdesi’ nin sağ yüzeyi seçilir.
    ♦ Hareket (Motion) bölümünde:
       > Fonksiyon kısmından Sabit Hız  seçeneği seçilir.
       > Hız   kısmına hız değeri girilir. Bu hız saniyede alınan yolu gösterir.
    ♦ Tamam (OK)   düğmesine tıklanarak işlem sonuçlandırılır.
  4. Hesapla (Calculate)  düğmesine tıklanarak animasyon sisteme dahil edilir.
  5. Oynat (Play)  düğmesine tıklanarak animasyon çalıştırılır.
  6. Kaydet (Save)  düğmesine tıklanarak animasyon film formatında kaydedilir.

  3. UZAKLIK DEĞERİ KADAR DOĞRUSAL HAREKET VERME
  Şekil 7’ de gösterilen montajdaki cıvataları 120 ve 60 mm yukarı taşıyalım. Bunu gerçekleştirmek için aşağıdaki işlem sırası uygulanır:

 
          Şekil 7:Montaj                         Şekil 8:”Motor” özellik yöneticisi

  1. Cıvatalarla ilgili Unsur Tasarım Ağacı’ ndaki Montaj Bağıntısı (Mates)  başlığı altında bulunan bağıntılar üzerine sağ tuş yapılıp Sil (Delete) komutuyla silinir.
  2. Animasyon komut düğmesinden Motor (Motor)  düğmesine tıklanır ve aynı isimde özellik yöneticisi ekranın sol tarafına yerleşir (Şekil 8).
  3. Motor özellik yöneticisinde aşağıdaki düzenlemeler yapılır:
    Motor Tipi (Motor Type) bölümünden  Linear Motor  düğmesine tıklanır.
    Bileşen / Yön (Component / Direction) bölümünde:
       > Motor Konumu  boşluğuna tıklanır ve hareket verilecek cıvatanın silindirik yüzeyine tıklanır. Yüzeyde hareket yönünü gösteren kırmızı renkli bir ok meydana gelir (Şekil 9). Gerekirse Yönü Ters Çevir  düğmesine tıklanır ve yönü değiştirilir.
       > Hareketin Başlayacağı Bileşen   kısmındaki boşluğa tıklanır ve Eğik Yatak’ ın cıvataların oturduğu yüzey seçilir.
     Hareket (Motion) bölümünde:
       >Fonksiyon kısmından Uzaklık   seçeneği seçilir.
       >Yerdeğiştirme (Displacement)   kısmına hareket uzunluğu olarak 120 mm değerini girelim. 
       >Başlangıç Zamanı (Start Time)   kısmına saniye cinsinden 0 (Sıfır) değerini girelim. 
       >Süre (Duration)   kısmına saniye cinsinden 10 (On) değerini girelim. 
     Tamam (OK)  düğmesine tıklanarak işlem sonuçlandırılır ve seçilen cıvata yukarı tarafa doğru 120 mm hareket eder (Şekil 9). Diğer cıvatalar için de aynı işlem yapılır. Arkadaki iki cıvata 60 mm yukarı taşınmıştır.

 
       Şekil 9:Seçme işlemleri              Şekil 10:Taşıma sonucu

  4. Hesapla (Calculate)  düğmesine tıklanarak son değişiklikler hesaplanır ve sisteme dahil edilir. Sonuç Şekil 10’ daki gibi olacaktır.
  5. Oynat (Play) düğmesine tıklanarak animasyon çalıştırılır.
  6. Kaydet (Save)  düğmesine tıklanarak animasyon film formatında kaydedilir.

  4.DOĞRUSAL HAREKETİN YENİDEN DÜZENLENMESİ
  Ddoğrusal hareketin yeniden düzenlenmesi gerekebilir ve aşağıdaki işlem sırası uygulanır:
  1. Ekranın alt kısmındaki Hareket Etüdü 1 düğmesine tıklandığında Unsur Tasarım Ağacı’ nın altında bir bölüm yerleşir (Şekil 11).

 
      Şekil 11:Animasyon bölümü                      Şekil 12:Komut listesi

   2. Doğrusal Motor1 yazısı üzerine sağ tıklanır. Listelenen komutlardan Unsuru Düzenle komutu seçilir (Şekil 12). Motor isimli özellik yöneticisi görüntülenir. Daha önce anlatıldığı gibi gerekli yerler yeniden doldurulur ve Tamam  düğmesine tıklanır.
   3. Doğrusal Motor1 yazısı üzerine sağ tıklanır. Listelenen komutlardan Sil 
komutu seçilirse animasyon silinir.

 

SPONSORLAR