"HAVUZ" ÇİZİMİ 1.HAVUZ GÖVDESİNİN ÇİZİMİ Havuz tabanını oluşturmak için aşağıdaki sıra takip edilir: 1. Havuzun tabanını oluşturmak için Create ►Shapes ►Circle komutuyla Top ekranında Radius:200cm olan bir daire çizelim (Şekil 1). 2. Edit Spline ►Vertex alt objesini aktif yapalım alt taraftaki köşeyi seçelim. Move komutuyla içeriye doğru göz kararı bir miktar çekelim (Şekil 2). 3. Havuz suyu objesini oluşturmak için, objemizi yan tarafa Shift+Move kopyalama metoduyla bir adet kopyalayalım. Şekil 1:Daire Şekil 2:Havuz objesi 4. Havuz taslağını oluşturmak için objelerden birini Modify ► Modifier List ►Extrude komutuyla kalınlaştıralım. Ekranın sağına yerleşen Parameters bölümündeki Amount (Miktar) kısmına 80 cm değerini girelim. Üst yüzeyin silinmesi için Cap End onay kutusundaki işareti kaldıralım. Kenarların açıkça görülmesi için görüntü stillerinden Edged Faces (Kenarlanmış Yüzeyler)’ i seçelim (Şekil 3) Şekil 3:Havuz taslağı Şekil 4:Duvar kalınlığı 5. Havuzun taban ve duvar kalınlığını vermek için Modify ► Modifier List ►Shell komutu seçilir. Ekranın sağına yerleşen Parameters bölümündeki OuterAmount (Dış Miktar) kısmına 15 cm değerini girelim. Sonuç Şekil 4’deki gibi olacaktır.2.HAVUZA MALZEME ATAMA Havuza Mental Ray malzeme atamak için aşağıdaki sıra takip edilir: 1. Havuzun tabanını ve duvarlarını ayrı ayrı malzemeyle kaplayalım. Materil Editor çalıştırılır. Material/Map Browser paneli ekrana gelir. Üzerindeki malzeme gruplarından Materials üzerine tıklanır ve alt grup malzemelerden mental ray seçilir. 2. Mental Ray ►Arch & Design üzerine çift tıklandıktan sonra slota atanır. 3. Main material parameters menüsünden Diffuse bölümündeki Color’ un yanındaki küçük kare düğmenin üzerine çift tıklanır ve program içinden veya dışından malzeme atanır. Üzerine M harfi yerleşir (Şekil 5). Şekil 5:Atanmış malzeme Şekil 6:Havuz
4. M harfi üzerine tıklandığında yeni ayar menüleri ekrana gelir. Gerekirse Coordinates menüsünden ayarlamalar yapılır. 5. Havuz üzerinde malzeme düzgün görünmüyorsa Modify ►Modifier List ►UVW Map değiştiricisinin Box seçeneği uygulanır. 6. Önce havuz objesinin tamamını kaplayalım. Bunun için editördeki düğmesine tıklayalım. Obje üzerinde görünmesi için de düğmesine tıklayalım. 7. Boş bir slot seçip havuzun tabanı için malzeme atayalım. Havuzun tabanı, Edit Poly ►Polygon seçeneğiyle seçelim ve başka bir malzeme atayalım. Şekil 6’da havuzun son durumu görülmektedir.
Şekil 7:Su objesi3.HAVUZ SUYU OBJESİ OLUŞTURMA Havuz suyu oluşturmak için aşağıdaki sıra takip edilir: 1. Kopyasını aldığımız objemize Modify ►Modifier List ► Extrude komutuyla 2 cm kalınlık verelim (Şekil 7). 2. Mental Ray malzemelerin kullanılması olması için Mental Ray Renderer aktif hale getirilir. Şekil 8:Main material parameters Şekil 9:Refraction bölümü3. Materil Editor açılır ve Standard düğmesi üzerine tıklanır. Material/Map Browser paneli üzerindeki malzeme listesinden Arch & Design seçilir. OK düğmesine tıklanarak aktif slota yerleştirilir. 4. Select a Templete kısmından Water, Reflective surface (T) (Su, Yansımalı yüzey) seçilir. Malzeme editörünün altına yerleşen Main material parameters menüsünde (Şekil 8)aşağıdaki düzenlemeler yapılır:
♦ Diffuse (Ana Renk)bölümündeki Color kısmından açık bir mavi renk seçilir. Diffuse Level kısmına değerler verilerek rengin koyuluğu ayarlanır.
♦ Reflection (Yansıma) bölümündeki Reflectivity değeri 1 yapılır.
♦ Refraction (Işık Kırılması) bölümündeki Transparency (Saydamlık)değerini 1 yapalım. Color kısmından açık mavi renk seçilir(Şekil 9). Şekil 10:Special Purpose Maps menüsü Şekil 11: Parametreler ♦ Special Purpose Maps menüsünden Bump işaretlenir (Şekil 10). ♦ Ocean (Lume) üzerine tıklanarak parametrelerine ulaşılır (Şekil 11).Largest değerine 20, Smallest değerine 10 ve Quantity değerini 7 yapalım. Bu değerler değişebilir.
♦ Hazırlanan malzeme düğmesine tıklanarak su objesi üzerine aktarılır. Su objesi havuz üzerine yerleştirilir ve Render yapılarak sonuç görülür (Şekil 12). Şekil 12:Havuzun bitmiş hali