AEC TEMPLATE MATERIALS (AEC Şablon Malzemeler)1.TANITIM Kapı, pencere, korkuluk gibi program içindeki hazır mimari çizimleri kaplamak için kullanılır. AEC malzemelere ulaşmak için aşağıdaki yol takip edilir:
♦ Get Material düğmesine tıklanır. Material/Map Browser (Malzeme/Kaplama Araştırıcısı)paneli görüntülenir. Panelin sol üst tarafındaki düğmesine tıklanır. Open Material Library… komutuna tıklanır. Import Material Library diyalog kutusu gelir. Look in kısmından C:\\Program Files\\Autodesk\\3ds Max 2015\\Materiallibraries\\AecTemplates üzerine tıklanır. Open düğmesine tıklanarak panele yerleştirilir.
♦ Görüntülenen malzeme gruplarından AEC Templates.mat üzerine tıklanır ve AEC malzemeler listelenir (Şekil 1). Şekil 1:AEC şablon malzemeler Şekil 2:Kapı2.HAZIR KAPILARIN (Doors) KAPLANMASI Hazır kapıları AEC Templates malzemelerle kaplamak için aşağıdaki yol takip edilir: 1. Önce kapı oluşturulur ve seçilir (Şekil 2). 2. Material Editor çalıştırılır ve boş bir slot seçilir. Yukarıda anlatıldığı gibi Material/Map Browser ►AEC Templetes.mat malzemelerden Door-Template üzerine çift tıklanarak slota yerleştirilir. Şekil 3:Malzeme kanalları Şekil 4:Kapının bölümleri3. Slotların hemen altında Multi/Sub-Object Basic Parameters bölümü görüntülenir (Şekil 3).Burada kapıyı 5 bölüme ayıran malzeme kanalları bulunur. Bu bölümlere malzeme atanabildiği gibi renk kutusuna tıklanarak renk de verilebilir.
♦ Front : Kapı kanatlarının ön kısmı (1)
♦ Back : Kapı kanatlarının arka kısmı (2)
♦ Inner Bevel : Camın kendisidir. Cam yoksa yerine geçen kısımdır. (3)
♦ Frame : Kapının kasası (4)
♦ Inner Door : Camın takıldığı yerin yan yüzeyleri. Her kanala malzeme veya renk atandıktan (5) sonra düğmesine tıklanarak kapı kaplanır (Şekil 4).3.HAZIR PENCERELERİN (Windows) KAPLANMASI Hazır pencereleri AEC Templates malzemelerle kaplamak için aşağıdaki yol takip edilir: 1. Önce pencere oluşturulur ve seçilir (Şekil 5). 2. Material Editor çalıştırılır ve boş bir slot seçilir. Yukarıda anlatıldığı gibi AEC Templetes malzemeler Material/Map Browser’ a yüklenir. Window-Template üzerine çift tıklanarak slota yerleştirilir. Şekil 5:Pencere Şekil 6:Pencere malzeme kanalları 3. Slotların hemen altında Multi/Sub-Object Basic Parameters menüsü görüntülenir (Şekil 6).Burada pencereyi 5 bölüme ayıran malzeme kanalları bulunur. Bu bölümlere malzeme atanabildiği gibi renk kutusuna tıklanarak renk de verilebilir.
♦ Front Rail : Cam çerçevesinin ön kısmı (1)
♦ Back Rail : Cam çerçevesinin arka kısmı (2)
♦ Panel……: Camın kendisidir (3)
♦ Front Frame : Pencere kasasının ön kısmı (4)
♦ Back Frame : Pencere kasasının arka kısmı (5). Her kanala malzeme veya renk atandıktan sonra düğmesine tıklanarak pencere kaplanır (Şekil 7). Şekil 7:Kaplama işlemiŞekil 8:Merdiven 4.HAZIR MERDİVENLERİN (Stairs) KAPLANMASI Hazır merdivenleri AEC Templates malzemelerle kaplamak için aşağıdaki yol takip edilir: 1. Önce merdiven oluşturulur ve seçilir (Şekil 8). 2. Material Editor çalıştırılır ve boş bir slot seçilir. Yukarıda anlatıldığı gibi AEC Templetes malzemeler Material/Map Browser’ a yüklenir. Stair-Template üzerine çift tıklanarak slota yerleştirilir. 3. Slotların hemen altında Multi/Sub-Object Basic Parameters bölümü görüntülenir (Şekil 9).Burada tüm merdivenlere ait 7 malzeme kanalı bulunur. Bu kanallara malzeme atanabildiği gibi renk kutusuna tıklanarak renk de verilebilir.
♦ Tread : Basamakların üst yüzeyi yani basılan yer (1)
♦ Riser-Front : Basamakların ön yüzeyi (2)
♦ Step-Other : Basamakların alt kısmı (3)
♦ Center Pole : Döner merdivenlerde ortadaki silindirik kısım (4)
♦ Hand Rails : Tutamaklar (5)
♦ Carriage : Açık tip (Open) merdivenlerde taşıyıcı kısım (6)
♦ Stringers : Basamakların kenarındaki çıkıntılar (7) 4. Her kanala malzeme veya renk atandıktan sonra düğmesine tıklanarak merdiven kaplanır (Şekil 10).
Şekil 9:Merdiven malzeme kanalları Şekil 10:Kaplanmış merdiven 5.HAZIR KORKULUKLARIN (Railing) KAPLANMASI Hazır korkulukları AEC Templates malzemelerle kaplamak için aşağıdaki yol takip edilir: 1. Önce korkuluk oluşturulur ve seçilir. 2. Material Editor çalıştırılır.Yukarıda anlatıldığı gibi AEC Templetes (AEC Şablonlar) malzemeler Material/Map Browser’ a yüklenir. Stair-Template üzerine çift tıklanarak aktif slota yerleştirilir. Şekil 11:Korkuluk malzeme kanalları3. Slotların hemen altında Multi/Sub-Object Basic Parameters bölümü görüntülenir (Şekil11). Burada korkuluğa ait 5 malzeme kanalı bulunur. Bu kanallara malzeme atanabildiği gibi renk kutusuna tıklanarak renk de verilebilir.
♦ Lower Rail : Korkuluğun alt tutamakları (1)
♦ Posts : Ana taşıyıcı direkler (2)
♦ Solid Fill : Ara saçları. İnce taşıyıcı çubuklar kullanılmadığı zaman kullanılır (3)
♦ Top Rail : En üstteki tutamak (4)
♦ Pickets : Ara taşıyıcılar (5) 4. Her kanala malzeme veya renk atandıktan sonra düğmesine tıklanarak korkuluk parçaları kaplanır (Şekil 12).
Şekil 12:Kaplanmış korkuluk Şekil 13:Duvar6.HAZIR DUVARLARIN (Wall) KAPLANMASI Hazır duvarları AEC Templates malzemelerle kaplamak için aşağıdaki yol takip edilir: 1. Önce duvar oluşturulur ve seçilir (Şekil 13). 2. Material Editor çalıştırılır ve boş bir slot seçilir. Yukarıda anlatıldığı gibi AEC Templates malzemeler Material/Map Browser’ a yüklenir. Wall-Template üzerine çift tıklanarak slota yerleştirilir. 3. Slotların hemen altında Multi/Sub-Object Basic Parameters bölümü görüntülenir (Şekil14).Burada duvara ait 5 malzeme kanalı bulunur. Bu kanallara malzeme atanabildiği gibi renk kutusuna tıklanarak renk de verilebilir.
♦ End Caps : Açık duvarın uçları (1)
♦ Outside Wall : Duvarın dış kısmı (2)
♦ Inside Wall : Duvarın iç kısmı. (3)
♦ Top : Duvarın üst kısmı (4)
♦ Bottom : Duvarın alt kısmı (5) 4. Her kanala malzeme veya renk atandıktan sonra düğmesine tıklanarak duvar kaplanır (Şekil 15).
Şekil 14:Duvar malzeme kanallar Şekil 15:Kaplanmış duvar