/
/
/
“BİNA KEMERİ” ÇİZİMİ
“BİNA KEMERİ” ÇİZİMİ
  "BİNA KEMERİ" ÇİZİMİ
    
1.ÇİZİME HAZIRLIK
    Bina kemeri çizmek için Loft komutu kullanılacaktır. Çizime hazırlık işlemleri:
    1. Reset komutuyla ekran sıfırlanarak default ayarlarla yeni bir max dosyası açılır.
    2. Kullanılacak birim sistemini ayarlamak için:
       ♦ Customize ►Units Setup komutu aktif yapılır. Units Setup isimli diyalog kutusu görüntülenir.
       ♦ Display Unit Scale
(Görüntü Birim Ölçeği) bölümünde Metric seçeneği seçilir. Hemen altındaki kısımdan ölçü birimi Centimeters (Santimetre) seçilir.
       ♦ Lighting Units
(Aydınlatma Birimi) bölümünden International (Uluslararası) seçilir.
       ♦ System Unit Setup
(Sistem Birim Ayarı) düğmesine tıklanır ve aynı isimde diyalog kutusu görüntülenir. System Unit Scale bölümünden tekrar Centimeters seçilir ve OK düğmesine tıklanır.
       ♦ Tekrar OK düğmesine tıklanarak işlem tamamlanır.
    3. Çalışmaya başlamadan Save
(Kaydet) veya Save As (Farklı Kaydet) komutlarından biriyle BİNA KEMERİ ismi verilerek sabit diske kaydedilir.

    2.YOL ve KESİTLERİN ÇİZİMİ
    Yol ve kesitlerin çizimi için aşağıdaki işlem sırası uygulanır:
    1. Kemer yolunu çizmek için Front (Ön Görünüm) ekranı seçilir ve Line (Çizgi) komutuyla bir taslak yol (Path) çizilir
(Şekil 1). Yolun yüksekliği kareler sayılarak alınabilir. Her kare arası 10 cm’dir.


 Şekil 1:Yol taslağı       Şekil 2:Yol                                 Şekil 3:Kesitler

    2. Yolun eğri kısmının düzenlenmesi için yol seçilir ve Modify  düğmesine tıklanır. Ekranın sağına  yerleşen  Selection (Seçim)  bölümünden  Vertex  (Köşe) seçilir.  Köşelerde  noktalar  oluşur. Eğri kısımdaki noktalar üzerine tıklanır ve sağ tuş yapılır. Görüntülenen dörtlü menüden Smooth seçilir. Gerektiğinde Move  komutuyla noktalar taşınarak en uygun duruma getirilir (Şekil 2).
    3. Kesitlerin (Shape) çizimi için:
      ♦ Circle komutuyla yarıçapı (Radius) 20 olan bir daire çizelim.
      ♦ Rectangle komutuyla uzunluğu
(Lenght) 60, genişliği (width) 60 ve köşe yarıçapı (Radius) 5 cm olan bir kare oluşturalım.
      ♦ Shif + Move tuş bileşenleriyle karenin bir kopyasını alalım. Sağ taraftaki dik kenarı Edit Spline’ ın Segment alt objesiyle seçelim ve Divide komutuyla 6 eşit parçaya bölelim. Edit Spline’ ın Vertex alt objesine geçelim. Ctrl tuşunu basılı tutarak birer atlayarak noktaları seçelim ve dışa doğru bir miktar çekiştirelim.
Şekil  3’  de kesitler görülmektedir.  

    3.LOFT  KOMUTUNUN UYGULANMASI
    Loft komutunun uygulanması için aşağıdaki sıra takip edilir:
    1. Önce yol
(Path) seçilir. Create  ► Geometry  ►Compound Objects yoluyla Loft komutuna ulaşılır ve üzerine tıklanır.

    
  Şekil  4:Oluşturma metodu        Şekil 5:Kare kesit         Şekil  6:Daire kesit

    2. Ekranın sağına yerleşen Creation Method (Oluşturma Metodu) (Şekil 4) bölümünden Get Shape (Kesite Git) düğmesine tıklanır ve ekrandan kare kesit seçilir. Kare  kesit  yol boyunca kalınlaştırılır (Şekil 5).
    3. Path Parameters (Yol Parametreleri) alt bölümündeki Path (Yol) kısmında her profil için yol üzerinde başlangıç ölçüsü girilir. Biz Distance (Ölçü) seçeneğini seçtik ve kesitlerin yol üzerindeki yerini ölçü olarak belirteceğiz.
    4. Başlangıçtaki kesitin aynı şekilde devam etmesi için Path kısmına 20 cm değerini girelim. Get Shape  düğmesine tıklayalım ve kare kesiti yeniden seçelim.  
    5. Path kısmına 25 cm yazalım. Get Shape  düğmesine tıklayalım ve ekrandan daire kesitini seçelim. Sonuç
Şekil  6’ da görüldüğü gibi olacaktır. Kesitin daire olarak devam etmesi için Path kısmına  120 cm yazalım. Get Shape  düğmesine tıklayalım ve ekrandan tekrar daire kesitini seçelim.
    6. Path kısmına 125 cm yazalım. Get Shape  düğmesine tıklayalım ve ekrandan desenli kare kesitini seçelim. Sonuç
Şekil  7’ de görüldüğü gibi olacaktır. Sonradan kesitler silinebilir.

  
       Şekil  7:Kemer                        Şekil 8:Alt objeler                         

    4.KESİTLERİN DÖNDÜRÜLMESİ
    Loft aracıyla kesit objeleri yol üzerine yerleştirildikten sonra şekil istenildiği gibi olmayabilir. Kesitler biraz dönmüş olabilir. Bu durumda kesitlerin döndürülmesi gerekir. Kesitlerin döndürülmesi için aşağıdaki sıra takip edilir:
    1. Ekrandaki Loft objesi seçilir ve Modify  butonuna tıklanır.
    2. Modifier List’ in altındaki Loft  aracının Shape alt objesi seçilir
(Şekil 8). Obje üzerindeki daire kesit üzerine tıklayalım ve Rotate  komutunu  çalıştıralım. Şekil 9’ daki ekran görüntüsü meydana gelir. 
     3. Rotate komutunun uygun eksen çemberi üzeri gelinir. Sol tuş bastırılır ve döndürülerek kesit istenilen konuma getirilir. Aynı şekilde diğer kesitler de döndürülerek bozuk şekiller düzeltilir. Daha geniş bilgi için Loft komutuna bakılmalıdır. 

    
               Şekil  9:Daire kesit                   Şekil 10:Diyalog kutusu 

    5.KEMERİN SİMETRİĞİNİN ALINMASI  ve BİRLEŞTİRİLMESİ
    Kemerin simetriğinin alınması için aşağıdaki yol takip edilir:
    1. Front ekranı aktif yapılır ve kemer seçilir. Mirror  komut düğmesine tıklanır ve aynı isimde diyalog kutusu görüntülenir
(Şekil 10).
    2. Mirror diyalog kutusunda aşağıdaki düzenlemeler yapılır:
       ♦ Mirror Axis
(Simetri Ekseni) bölümünden  X ekseni seçilir.
       ♦ Clone Selection 
(Kopyalama Seçimi) bölümünden Copy kopyalama türü seçilir.
       ♦ OK
(Tamam) düğmesine tıklanarak işlem tamamlanır (Şekil 11).
    3. Move  komutuyla simetrik kemer taşınarak son duruma getirilir (Şekil  12). Kemer parçaları Boolean komutunun Union seçeneğiyle birleştirilir. Bu konu ileride anlatılacaktır.

       
              Şekil 11:Simetrik objesi                    Şekil 12:Kemerin son hali        

SPONSORLAR